Direktlänk till inlägg 27 februari 2010

To live with a tribe in India

Av Nina - 27 februari 2010 14:10

 Efter att ha vantat i over 3 tmmar pa en jeep som skulle farda oss 3 km brister Emma (en av deltagarna) ut i gapskratt. Pa denna tid vi vantat kunde vi gatt om 30 minuter den biten. Jag blir genast pa glatt humor och inser vitsen med att skatta hysteriskt nar verkligheten gor en tvarsvang och krackilerar ens forvantlningar. Val framme hos ursprungsbefolkningen mots vi av en grupp indier som bor i sma hus. jag fragar alla barnen om deras namn pa canada och upptacker att jag inte kommer ihag ett anda namn nar rundan ar slut. Sedan visar de oss runt, berattar om hur de odlar ingefara arligen for att salja och overleva, om deras festivaler dar de ber gud om ett gott skordear och om hur staten kastat ut dem ur jungeln eftersom nagra hogt uppsatta ansett att dessa manniskor skadar naturen trotts att de levt i ett med naturen de senaste 200 aren. De later oss ogenerat bli mdvetna om att vi behover en guide for att ga pa toaletten som inte bestar av nagon toalett alls utan ett helt vanligt buskage. vid detta laget ar jag van att varken anvanda toapapper eller toalettsitts sa skogen blir inte sa stor utmaning. Sedare pa kvallen firade vi holi med ursprungsbefolkningen, det ar en tradition dar man malar varanda med farg, pulverfarg och vatten sa vi sag ut som 'hej kom och hjalp oss' efterat. Detta firas till minne av en stor lang elak karl som man lyckats doda och besegra i historen. Efter avslutat fargbad med liknelsen att jag sag ut som filmen avatar kommer jag till insikt om att fargen inte gar att tvatta bort. Jag soker mig till en grupp manniskor som jag vet testat tvatta av sig fargen innan mig och forsoker fa min teori verifierad.

- Fargen gar inte bort.. sager jag.

- ta det lugnt lugnar Arun helt snsat och jag hinner fa en lattnadens kansla innan jag hysteriskt brister ut i gapskratt nar mina forvantningar blir chockade av hans forsatta mening.

... its just going to take 2 days for the color to go away..  han fortsatter med samma sansade tonfall och kollar pa mig ochdar jag tolkar han ansiktsuttryck som att forsoka forsta varfor jag helt plotsligt tyckte att detdar var sa kopiost roligt.


eftermiddagen fortsatter med en 3 km promenad i skogen till en sjo dar vi egentligen skulle forsoka tvatta av oss fargen men istallet njot av en helt underbar natur och hoppats men anda inte hoppats att vi skulle fa se elefanen radsla for att stota pa elefanter. Pa kvallen satt vi runt lageralden hos ursprungsfolket, de berattade deras historia om hur de blivit utkastade ur ett naturreservat som regeringen ville skydda fran alla manniskor trotts att de bott dar i samhorighet med djuren de senasre 200 aren. De talade om for oss om hur de gor for att ovrleva, historik och religion samtidigt som morkret lade sig over byn. Maten at vi pa palmlov med handerna. Natten tillbringade vi i en liten hydda i en liten sang ihopknodda med 4 andra pa en liten yta av ca 30 cm vilket i och forsej var ganska bra eftersom temraturen inte tillat att varma upp sig sjalv. En ratta forsokte prata med mig under nattens gang men den ville som inte riktigt visa sig for mig och kul kan man ocksa ha at sina kompisars diskussioner med varandra i somnen.


Pa morgonen vaknar vi av at det har kommit en elefant for nara byn, svenskarna gar omkring i pjamas med en tandborste i munnen i hopp om att fa se elenfantrna medan indierna har sina strategier for att forsoka mota bort djuren. Efter manga om och men far jag tillslut vila mina ogon mot en elefant nagra hundra meter bort en stund och jag kunde riktigt kanna att det stod textat "TURIST" i min panna.




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Nina - 2 juni 2010 14:29

Nu har jag precis noterat att det var i princip 2 månader sedan jag skrev det sista ilägget på denna blogg. Jag sitter på biblioteket i Falun. Solen smeker staden med sina långa varma strålar och önskar oss välkommna till sommaren. Det känns som om j...

Av Nina - 8 april 2010 13:25

Sverige hemma igen. Den luften som jag andrats under desa två senaste dagar har varit den luft jag uppskattat mest så länge jag kan minnas. Friskt, svenskt och kallt. ...

Av Nina - 5 april 2010 16:04

Det var precis som att komma till Sverige pa lotsas, vadret sjonk till narmare 18 grader och vara Indiska vanner kladde upp sig i ljusbla vantar och koftor. Ooty, 38 kurvor upp pa ett jattelikt berg. Vackert. Jo jag tackar jag. 4 vilda elefanter och ...

Av Nina - 22 mars 2010 07:46

Ostressen tar mig till spannade platsen i min dagdrommande varld nar jag inser att jag skulle kunna dagdromma hela dagen utan att behova kanna att jag inte fatt vettiga saker gjort. Detta skulle inte handa i sverige, darfor bor jag passa pa nu och st...

Av Nina - 17 mars 2010 10:43

Ahej... sadar ja assa andras vi lite har. Jag gar pa sana har yogaklasser, du vet nar man ska vilka ihop sig sjalv och stanna dar i 5 anetag och sen ska man sla knut pa sina ben och stanna sa i 5 andetag. Han som jag tanar med sager att detta ar det ...

Ovido - Quiz & Flashcards