Direktlänk till inlägg 13 februari 2010

Slums in India

Av Nina - 13 februari 2010 06:07

Husen lag stenkast ifran varandra, pa en meter av 3 kunde har bo minst5 manniskor. Slummen. den vi besokte var for muslimer, overbefolkad i utkanten av mysore med sitt eget lilla styrsystem. Hit kommer inga poliser om det hander nagot, har finns ingen sjukvard eller trygghetsskyddsnat av sociala slag. Staten har bidragit slummen till reducerat pris, alla som lever har har ett slumkort och de kan kopa ris for 2 ruupiees istallet for 15 rupiees i sina egna affarer i sin egen slum. Vi besokte en skola, hon hade sjalv oppnat den, har gick flera hundra barn pa en yta av 10 ganger 7 meter och hon var den anda lararen. En indier berattade for mig att man inte kan umgas med de som har en annan kast an en sjalv och att det var anledningen till uppledningen. Jag underade varfor man inte far beblanda sig och forsokte soka information kring historik.

 
 
Ingen bild

glp

13 februari 2010 15:14

Låter otrevligt och otryggt med slumkvarteren. Jag kan tänka mig att du ibland tänker på Sverige med tacksamhet. Ävenom man ibland udrar vart skattepengarna tar vägen, så kanske man kan förstå att vi har det mycket bra i vårt land. Det är bara hemskt att inte alla människor har samma möjligheter. När du skrev hur du uppskattade den vackra naturen nr du kom utanför stor staden tänk dp på hur vackert vi har det i Pengsjö. Det blir nog en upplevelse för Nancy att se detta glest befolkade land . Här där vi har 1 km till vår granne Wikmans.
Lyckades inte få någon billig biljett den1 maj utn det fick bli den 13 istället , Var för sent ute. Ska se om jag lyckas med den 16 eller 17 annars blir ju biljettern så dyra.
Puss och kram Mamma

 
Ingen bild

Gustav

15 februari 2010 15:45

Låter som du har det intressant där borta. Det blir nog mycket intryck och funderinar på vad som gör att olika kulturer tänker så olika om samma saker. Det vore kul att veta lite mer om din värdfamilj och hur rutiner o sånt sker.
Ska bli kul att höra om det indiska bröllopet. Keep up the good work!

Sände ett SMS igår till dig, hoppas det kom fram.

 
Ingen bild

Nina

21 februari 2010 10:11

hej Gustav.
Jag har ett indiskt nummer sa jag kan inte ta emot sms pa mitt gamla nummer. har hander det mycket hela tiden. I vackan ser jag fram emot safari och att bo inneboende hos nagon ursprungsbefolkning har. Hur mar du? vad hander i Umea?

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Nina - 2 juni 2010 14:29

Nu har jag precis noterat att det var i princip 2 månader sedan jag skrev det sista ilägget på denna blogg. Jag sitter på biblioteket i Falun. Solen smeker staden med sina långa varma strålar och önskar oss välkommna till sommaren. Det känns som om j...

Av Nina - 8 april 2010 13:25

Sverige hemma igen. Den luften som jag andrats under desa två senaste dagar har varit den luft jag uppskattat mest så länge jag kan minnas. Friskt, svenskt och kallt. ...

Av Nina - 5 april 2010 16:04

Det var precis som att komma till Sverige pa lotsas, vadret sjonk till narmare 18 grader och vara Indiska vanner kladde upp sig i ljusbla vantar och koftor. Ooty, 38 kurvor upp pa ett jattelikt berg. Vackert. Jo jag tackar jag. 4 vilda elefanter och ...

Av Nina - 22 mars 2010 07:46

Ostressen tar mig till spannade platsen i min dagdrommande varld nar jag inser att jag skulle kunna dagdromma hela dagen utan att behova kanna att jag inte fatt vettiga saker gjort. Detta skulle inte handa i sverige, darfor bor jag passa pa nu och st...

Av Nina - 17 mars 2010 10:43

Ahej... sadar ja assa andras vi lite har. Jag gar pa sana har yogaklasser, du vet nar man ska vilka ihop sig sjalv och stanna dar i 5 anetag och sen ska man sla knut pa sina ben och stanna sa i 5 andetag. Han som jag tanar med sager att detta ar det ...

Ovido - Quiz & Flashcards