Direktlänk till inlägg 23 februari 2010

Ilska

Av Nina - 23 februari 2010 13:35

jag hade kommit ner i koket for att fraga var sopkvasten torde befinna sig efter ett sms dar hon talat om for oss att vi minsann torde veta att staderskan inte kommer och att vi bast ser till att stada vart rum nu. Jag oversatte smset i mitt huvud till "jag har en onskan om att ni stadar ert rum nu och jag ar arg for att jag har gatt omkring och stort mig pa detta och av nagon anledning inte bett er tidigare eller inte ansett att jag ska behova be er". Hon, det ar systern i huset som tidigare onskat forandrae beteenden fran var sida dar jag och min partnerkamrat inte ansett att vi torde folja hennes ord. Hon borjar med att tala om for mig att jag torde visa hyfs och inte lagga filtarna pa ena kanten av sangen utan istallet vika de sa att de tacker hela nedre delen av sangen. Jag tackar for informationen och gor henne medveten om att min vetskap inte strackte sig sa langt men att jag blir glad att hon berattar vad hon forvantar sig av oss. Hon ber mig beratta hur jag gor hemma och om jag i vanliga fall ocksa sover i en dammig sang och om jag isafall anser att det ar ett propert beteende. Jag oberverar att jag sitter i en "damn if you do, damn if you dont -situation" och oversatter hennes ord i mitt huvud aterigen "jag ar arg, snalla se min ilska" jag svarar sa gott jag kan och forlater mig sjalv skulden gang pa gang nar hon forsoker fa mig att behalla en ilska eller ett krakilerat samvete.


Senare agnar jag i omgangar timmar at att fundera kring vart jag ska lata min grans ta vid och  med vilken typ av farg jag ska mala upp dessa granser for henne. Jag kande mig en aning utmattad med inte en gnutta arg eller skuldbelagd. Jag funderade pa om jag torde lata henne fa veta att jag blir trott av att fa vissa fragor viktade mot mig och att jag garna lyssnar pa hennes ilska men att jag tar det battre om hon sager det pa ett annat satt?


Ar tacksam for tankar, tips och kommentarer pa etta inlagg.. vad tanker du?

 
 
Ingen bild

glp

23 februari 2010 19:28

Svårt att veta, hur hon menade kritiken. Fick Nancy samma kritik och hur tolkar hon det hon som är från samma kultur. Naturligtvis ska du inte behöva känna dig kränkt om du inte är skylldig till det hon beskyller dig för. Samtidigt är det viktigt att var smidig, du är gäst i deras hus och måste kunna fungera ytterligare några veckor där. Det är självklart att det blir sådana här konflikter när man bor så tätt och intensivt ihop. Men när ilska och besvikelsen (om det finns sådan ) lagt sig så kanske du får ta upp det med henne och försöka reda upp vad som är vad.Möjligen tar du det hårdare än hon menade. Ni kanske måste var smidiga båda två, du visar din goda vilja men du måste änå vara tydlig med vad du menar och vill och hon måste naturligtvis förklara för er vad hon förväntar sig av er annars har ni ju inte en chans att komma henne tillmötes.
Vad säger mamman i huset tycker hon lika dant som denna kvinna??

Hoppas mina funderingar kan ge dig lite stöd.

Kram mamma

 
Ingen bild

Sofia

26 februari 2010 19:45

Det är så svårt att säga när det är en främmande kultur och så men jag tänker på modellen för feedback med Jag-budskap:
1.Beteende: Vad jag upplever, dvs vad jag ser eller hör.
2.Känsla: Hur jag känner när jag ser eller hör detta.
3.Konsekvens: Varför jag reagerar så och vad det får för konsekvenser.
4.Alternativ: Vad jag skulle önska i stället.

Exempel: Flera gånger när vi pratar skriver du sms samtidigt eller kollar på din telefon. Jag känner mig orolig för att det jag säger inte är intressant och tappar lusten att prata. Jag önskar att du lade undan telefonen när vi pratar.

 
Ingen bild

Nina

27 februari 2010 14:08

Tack for era tips Mor och Sofia.

det har ordnat upp sig med familjen, folk blir arga har pa ett annat satt an i sverige, dagen efter var det som bortblast for henne. Metoden du beskriver sofia later mkt intressant, vill forsoka prova den nasta gang. jag har last nagot liknande av marshall b rosenberg, nonvoilent communication. Jag pratade med systern senare och talade om for henne att varken jag eller min partnerkamrat vill vara till besvar eller problem och att om hon marker att vi gor saker som hon blir arg over ar det jattebra att hon sager till. Det ar nog lite som du sager mamma, att jag ibland tar det mer allvarligt an de flesta eftersom jag ar beroende av att det maste fungera med dem pga att jag befinner mig i ett land dar det bade ar farligt och osakert att vara ensam i, speciellt som tjej.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Nina - 2 juni 2010 14:29

Nu har jag precis noterat att det var i princip 2 månader sedan jag skrev det sista ilägget på denna blogg. Jag sitter på biblioteket i Falun. Solen smeker staden med sina långa varma strålar och önskar oss välkommna till sommaren. Det känns som om j...

Av Nina - 8 april 2010 13:25

Sverige hemma igen. Den luften som jag andrats under desa två senaste dagar har varit den luft jag uppskattat mest så länge jag kan minnas. Friskt, svenskt och kallt. ...

Av Nina - 5 april 2010 16:04

Det var precis som att komma till Sverige pa lotsas, vadret sjonk till narmare 18 grader och vara Indiska vanner kladde upp sig i ljusbla vantar och koftor. Ooty, 38 kurvor upp pa ett jattelikt berg. Vackert. Jo jag tackar jag. 4 vilda elefanter och ...

Av Nina - 22 mars 2010 07:46

Ostressen tar mig till spannade platsen i min dagdrommande varld nar jag inser att jag skulle kunna dagdromma hela dagen utan att behova kanna att jag inte fatt vettiga saker gjort. Detta skulle inte handa i sverige, darfor bor jag passa pa nu och st...

Av Nina - 17 mars 2010 10:43

Ahej... sadar ja assa andras vi lite har. Jag gar pa sana har yogaklasser, du vet nar man ska vilka ihop sig sjalv och stanna dar i 5 anetag och sen ska man sla knut pa sina ben och stanna sa i 5 andetag. Han som jag tanar med sager att detta ar det ...

Ovido - Quiz & Flashcards